markhegnauer.reismee.nl

Op safari in Gorongosa NP

Hallo allemaal, weer tijd voor een wekelijkse update, dit keer vanuit het Gorongosa National Park. Een bezoekje aan dit park zat al een tijdje in de planning, maar door de inmiddels bekende onbekende redenen was het er nog niet van gekomen. Afgelopen dagen ben ik toch in het park geweest.

Toen ik aankwam in Beira had ik al gevraagd aan Angelo wat er zoal te doen was in de omgeving van Beira. Gorongosa zei hij direct en hij begon al met het plannen van onze tocht, want hij wou graag mee gaan. Vervoer was een klein probleem, dus daar moest een oplossing voor worden gevonden. Toen deze er was (Angelo's eigen auto, zonder (4)-wielaandrijving) werd woensdag 26 augustus gepland. We zouden een bungalow delen om de kosten te drukken, dus dat was allemaal prima. Totdat Angelo maandag avond vertelde dat hij eigenlijk geen zin had om mee te gaan naar het park. Ik moest dus snel iets anders regelen, maar snel is niet mogelijk in Mozambique. Het zou dus een andere dag worden. Ineens bleek dinsdag op kantoor dat een collega van Angelo het veld inging en in de buurt van het park moest werken. Ik vroeg of ik mee kon rijden en zo was mijn tocht dus toch gered. Om de kosten een beetje laag te houden heb ik een tentje geleend van een andere collega, en daar kon ik gaan!

Toen ik aankwam in het park zette ik mijn tentje op en plakte de gaten in de tent. Een rat had een tijdje geleden zijn weg door het tentdoek gevreten, en er zaten zeker 20 vuistgrote gaten in. Maar aangezien het hoogstwaarschijnlijk toch niet zou gaan regenen kon het me niet heel veel schelen.

Omdat de safari tochten van die dag al volgeboekt waren, boekte ik twee ritten voor de volgende dag. Me enigszins vervelend in het uitgestorven kamp, kwam ik Rob tegen, een Zuid-Afrikaan die tegenwoordig in Zimbabwe woont en in het park ook safari tochten organiseert, inclusief wandeltochten. Dat klonk allemaal heel goed, dus heb ik gelijk voor vrijdag gereserveerd.

De donderdag reden we (de chauffeur en ik) rond half zeven het park in. Wat was dat gaaf zeg! In een grote 4X4 terreinwagen door een hele mooie omgeving rijden en links en rechts de mooiste dieren tegen komen. Zo zagen we ontelbare wrattenzwijnen, verschillende soorten antilope, hele mooie vogels en, jawel, olifanten! Heel erg bijzonder om deze beesten zo in het wild te zien. In de middag eenzelfde tocht gedaan, waarbij we ook een hele boel krokodillen hebben gezien. Kortom, de eerste dag was een enorm succes. 's Avonds kwam ik in het restaurant Edward tegen, een jongen (of man) uit Nederland die net aangekomen was. Ik vertelde hem wat ik vrijdag ging doen, hij werd enthousiast en besloot de volgende morgen na zijn al geboekte programma aan te sluiten.

De vrijdag werd ik opgepikt door Rob en werd naar zijn kamp in het park gebracht. Wat was dat gaaf! Ik had echt het idee in een Indiana Jones film te zitten. Het tentenkamp was heel mooi opgezet, met onder andere hangmatten tussen de bomen, luxe tenten waarin overnacht kan worden, een tafel met kroonluchter erboven, hangend aan een boomtak en zonder een hek of iets om het kamp te beschermen tegen de wilde dieren. Het bleek dat hij dit kamp runde, samen met zijn vriendin, om te laten zien hoe mooi en bijzonder ecotoerisme kan zijn. In dat kamp dronken we een kopje thee met uitzicht op de bijna opgedroogde rivier, waarna we vertrokken voor onze wandeltocht door de natuur.

Uiteraard eerst het veiligheidspraatje over wat te doen bij een aanval van leeuwen, olifanten, nijlpaarden, buffels, slangen, krokodillen en wat al niet meer. Met onze bewaker (met shotgun) voorop gingen we op pad. Ik heb nog nooit zo'n spannende wandeling gemaakt. Wandelen door het hoge gras waardoor je niet kan zien wat er op 2 meter afstand van je is, maar wetend wat er kan zitten, maakt je toch wel nietig. Gelukkig, maar ook wel helaas, hebben we geen gevaarlijk wild kunnen bewonderen tijdens de wandeling. Wel hebben we genoeg sporen gevonden en gevolgd. Ook hebben we veel kleine dieren gezien en gewoon heel rustig gewandeld door de natuur. Echt super!

Terug in het kamp werd het ontbijt geserveerd beneden aan de rivier, waar nog geen 100 meter verderop krokodillen in het water lagen. Wat een luxe zeg! Op dat moment voegde Edward zich ook bij ons en gingen we met de jeep verder het park in. Het leuke eraan was dat Rob ook van de gebaande paden afweek en we zo op heel mooie en bijzondere plekken kwamen. Een van die plekken was een meertje waar we een tijdje van het mooie uitzicht genoten. Toen daar ineens ook een kudde olifanten kwam om te drinken kon het niet mooier!

Daarna zijn we naar de rand van het grote meer gereden en hebben we midden op de vlakte geluncht. Ook dit was weer zeer goed verzorgd en met een volle buik gingen we nog een stuk verder de grote vlakte op (een plek waar zelfs Rob nog nooit was geweest) en daar hebben we met de ondergaande zon aan de horizon een biertje gedronken en een heerlijke cake gegeten. Vijf minuten later kwam daar een kudde van meer dan 50 olifanten het bos uit. Wat was dat bijzonder! Meer dan 20 minuten konden we de olifanten volgen op hun tocht naar het meer, totdat de wind draaide en ze konden ruiken dat wij in de buurt waren. Vijf grote olifanten draaiden zich onze kant op en kwamen direct op ons afgestormd. Gelukkig startte de auto direct en konden we de olifanten voor blijven. Nog achtervolgt voor een paar minuten, reden we het bos in en bleven de olifanten achter op de vlakte. Dat was wel een spannend, maar ook een zeer leuk avontuur.

In het inmiddels donkere bos ging Rob op zoek naar het enige dier dat ik nog niet had gezien, een leeuw. Met een spotlight in z'n ene en het stuur in zijn andere hand reden we voor ongeveer een uur, totdat rechts in het licht ineens twee leeuwen stonden. Op nog geen tien meter afstand hadden we in het laatste uur van de safari toch nog leeuwen gevonden en we hebben er een half uur lang van kunnen genieten Zich niet storend aan onze aanwezigheid waren de leeuwen heel relaxed. Ontzettend mooi om te zien.

Terug in het kamp hebben we met z'n vieren (Edward, Rob en zijn vriendin en ik) een paar biertjes gedronken op deze fantastische dag en voldaan ging ik mijn laatste nachtje in mijn tent met sky-view in.

Komende week weer aan het werk. Het wordt hier nu steeds warmer, dus het is soms wel lekker om in het kantoor met airconditioning te zitten.

Reacties

Reacties

Marijke

wow hier komen jongensdromen uit, en zo leuk dat je dit niet in een grote groep doet! Niks geen massatoerisme, helemaal gaaf!
Die olifanten lijken me geweldig, wel fijn dat je niet met de auto van Angelo was, hadden de olifanten jullie moeten duwen, is vast geen pretje.
Nik heeft trouwens de ontgroening overleefd, het viel haar mee maar ze was wel erg moe. Deze week gaat ze van huisborrel naar huiseten nqaar huisfeest dus zien we haar ook niet veel. Ze ligt nu boven lekker te slapen, ze zal je zo ook wel wat sturen. Doeiiiiii weer succes met je project en tot snel!

Nikkie

Heeee markie!

oooooh dat klinkt ZO gaaf !!! Ik ben echt jaloers! jij hebt een heel wat leukere week gehad dan ik ;) Ik ben dan ook weer terug in de bewoonde wereld en heb het allemaal overleefd! wel lekker dus :D
ik bel je snel! maar heb het nu heel druk maar dat komt wel!!!!

heeeel veel plezier nog en ik mis je wel hoor!
kusssss

Bart

He gozer,

wat een megavet verhaal zeg pfffff... safari zou ik ook heel graag willen doen! Kijk alweer uit naar je volgende verhaal! Heel veel plezier nog en succes met je stage!

Gr Bart

Cath

He lief,
het klinkt allemaal super! En de foto's zijn echt fantastisch... Echt een paradijs, maar dan stoer. Nu weer lekker aan de slag, het onderzoek moet toch ook echt gedaan worden! Spreek je snel!
Kus

Kirstin

Hey Mark,

Wat gaaf dat je al die dieren van zo dichtbij gezien hebt. De foto's zijn echt heel mooi. Wel stoer hoor, ik denk niet dat ik zo gauw de Safari in zou gaan in het donker. Die Angelo is wel een beetje een Sjaakafhaak, mooi dat je toch nog iets kon regelen. Nog heel veel succes met je onderzoek en natuurlijk heel veel plezier. Ohja en pas op met die krokodillen, twee benen is fijner dan een.

Groetjes Kirstin

ivo en marianne

Ha Mark,

dat was genieten natuurlijk! En wij genieten mee.
Veel groetjes, ivo en marianne

Everien

Hoi Mark,

Wat klinkt dat geweldig zeg zo'n Safari! Echt supergaaf dat je alles wat je normaal alleen op tv ziet nu in het echt hebt gezien. Vooral die drinkende olifanten en de leeuwen zijn heel bijzonder om in het echt te zien. Heel veel plezier nog verder en veel succes met je onderzoek!

Groetjes Everien

Lotte

Ha Mark,

Wow, je hebt leeuwen gezien, zo jaloers! Wat een mooie foto's ook! Fantastische natuur he, alsof je zomaar in het decor van de Lion King rondloopt! Geniet van alle indrukken die je nog gaat opdoen!

xxx

Oma & Opa van Stralen

Hoi, Mark Safari!

Uit jouw boeiende verslagen blijkt wel duidelijk dat de Afrikaanse fauna behoorlijk afwijkt van de Europese.
Olifanten contra tractoren enz.
De afwijkingen gelden ook voor andere zaken als werkmentaliteit, het nakomen van afspraken en ga zo maar door. Je kunt natuurlijk wel dicussieren over wie het gelijk aan zijn zijde heeft.
Ga door met ervaringen opdoen en ons daarover te berichten. Wij verheugen ons op ieder bericht van jouw zijde.
Het gaat je goed en blijf gezond.
Vele kusjes!

Valerie

Ik vind je optimisme gewoonweg inspirerend! Tent-met-skyview in plaats van zakdoek-met-gaten-die-voor-tent-door-moet-gaan. Helemaal de goeie instelling daar! kuss

Mo

Hoi Mark,

Els en ik zijn net terug van een iets minder spannende vakantie (ja ja, jij noemt het stage...) in Frankrijk en wij zijn niet verder gekomen dan een paar (wilde?) schapen die plots de weg op renden op de Mont Ventoux. Dat was overigens ook spannend, maar ja, baas boven baas hè met jouw olifanten?
Heeft Rob van het eco-toerisme nog een eigen website?
Ik hoop dat je stage wat vlotter loopt dan ik tot nu toe gelezen heb. Veel succes; maak er het beste van en tot snel op het veld.
En bovenal: geniet van alles!

Mo

Cath

Je zit al bijna op 50%!!! Het gaat zo hard! Als het goed is, ben je op dit moment druk bezig op de boot. Ik hoop dat je dit keer wel data kan verzamelen! Schiet niet op anders. Als je weer op het vaste land bent, moet je maar weer snel een verhaal en/of foto's plaatsen, want we zijn wel weer benieuwd!
Veel plezier en succes nog lief,
tot spreeks! Kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!