markhegnauer.reismee.nl

Hoge golven en bosbranden

Hallo allemaal, tijd voor mijn laatste verslag vanuit Mozambique. Inmiddels is het aftellen begonnen en zijn het nog maar 5 daagjes die ik in dit bijzondere land verblijf. In de afgelopen weken ben ik nog druk bezig geweest met mijn onderzoek en dat was niet altijd zonder gevaar.

Allereerst ben ik zo'n anderhalve week geleden weer een hele dag op de rivier geweest. We vertrokken rond 5 uur in de ochtend en om 6 uur zaten we in ons bootje op de grote rivier. De metingen in de ochtend verliepen prima, en we gingen vol goede moed de middag in. Zoals wel vaker het geval is hier, neemt de wind flink toe naarmate de middag vordert, en ook nu was dat het geval. Op weg naar de monding van de rivier kwamen we daardoor in steeds wilder water terecht. Maar de metingen zijn belangrijk, dus zetten we door!

Halverwege de tocht had ik nog even een behoorlijk schrik momentje, toen een klein vliegtuigje op nog geen 10 meter over ons heen vloog en ik echt het idee had dat ie recht op ons zou komen landen. Gelukkig trok het vliegtuig net op tijd op, en konden wij gewoon verder varen.

Eenmaal op het verste punt van de tocht waren de golven al behoorlijk toegenomen en deze bereikte (ruw geschat) zeker een hoogte van 1 meter, waardoor regelmatig golven over de boeg ons bootje in kwamen zeilen. Dit was echter nog toen we stil lagen, te wachten op het omslaan van het getij. Toen de meting van start ging, moesten we met ruim 20 km/h over deze golven knallen! Dit was in het begin best grappig, maar na 3 uur op de golven beuken, met liters water die de boot inkwamen, begon het toch wel spannend te worden. Bovendien leek het of de golven stuk voor stuk de lucht uit het rubber bootje persten en de boot werd dus steeds zachter. Na 3 uur, toen de benzine op was, kwamen we aan bij de plek waar de auto stond en konden we weer rustig naar huis. Een vermoeiende maar geslaagde meetdag, waarvan ik de volgende dag behoorlijke pijn in mijn rug had overgehouden.

De volgende dag in het veld was gericht op het meten van de afvoer van de rivier. Een goede locatie bleek te zijn vlak bij Gorongosa NP en dat was dus een behoorlijk stukje rijden. Met de boot achterop de auto gingen we vol vertrouwen de (makkelijke) meting doen. Dat het een gemakkelijk en relaxed dagje zou worden, bleek al snel tot de verbeelding te horen, want bij onze aankomst op de plek waar we met de auto naar de rivier zouden kunnen rijden bleek op dat moment een bosbrandje gaande te zijn. We besloten aan de andere kant van de rivier te gaan kijken, maar door overmatige begroeiing was ook die weg onbegaanbaar geworden. Terug naar de bosbrand en dan maar wachten tot deze voorbij zou zijn.

Op het moment dat we dachten dat het wel zou kunnen, hebben we de boot gepakt en zijn we naar beneden gelopen. Dit was wel even aanpoten, want een boot met motor, benzine en meetapparatuur 100 meter naar beneden sjouwen gaat je niet in de koude kleren zitten. Gelukkig konden we halverwege even rusten, want het vuur was weer aangewakkerd. Erg gelukkig was ik daar trouwens niet mee, want dit betekende dat we ons op dat moment tussen twee haarden in bevonden en we dus eigenlijk zaten opgesloten. Bovendien was de rook en hitte daar vrij heftig en dat men zegt dat in de natuur wandelen gezond is ging daar op dat moment zeker niet op! Uiteindelijk hebben we met een omtrekkende beweging het vuur kunnen ontwijken en konden we de boot te water laten.

Daar konden we de meting doen, terwijl een lokale vissersman voor ons op de uitkijk bleef staan zodat hij ons kon waarschuwen voor eventuele krokodillen. Deze visserman vertelde nog even tussen neus en lippen door dat er elk jaar wel iemand gegrepen wordt door een krokodil, erg fijne informatie als je weer eens in het water staat om de boot van een zandbank te duwen. Maar goed, ook dit avontuur heb ik weer overleefd, dus achteraf kan ik zeggen dat het een mooie dag was. Metingen doen in zo'n mooie omgeving is wel echt bijzonder!

Tot slot restte ons nog de terugrit, welke geen pretje was. Door alle vertraging waren we gedoemd in het donker terug te rijden. En ook al is sinds mijn eerste trip met die auto bekend dat de verlichting het niet doet, is daar nog niets aan gedaan. En met de enorme gaten in de weg is het een wonder dat we zonder lekke banden (of erger) in Beira zijn aangekomen.

Om bij te komen van dit alles heb ik het weekend weer doorgebracht in Savane en het was er heerlijk weer en heel relaxed. De tocht er naartoe was iets minder relaxed, omdat ik deze tocht maakte in een Chappa die in gebruik was voor de campagne van MDM (grote politieke partij). Ondanks de harde muziek, geschreeuw en echt te veel mensen was het ook wel weer een mooie ervaring!

Nu ga ik mijn laatste paar dagen in met morgen nog een laatste meetdag op de rivier (mits er een auto beschikbaar is!). Als afsluiter komt er vrijdag een feest met de collega's, vrienden en familie met lekker eten en goed bier! Zaterdag om 12 uur richting het vliegveld en dan zit mijn tijd hier er echt op! Misschien dat ik nog een verhaal(tje) schrijf als ik zit te wachten op het vliegveld van Londen, aangezien ik daar zo'n 11 uur door moet brengen. In ieder geval alvast bedankt voor alle leuke reacties, want dat was echt leuk om te lezen! Ik ga ze ook zeker bewaren en als ik een fotoboek ga maken zullen jullie zeker een plekje krijgen ;)

Tot snel!

Mark

Reacties

Reacties

Nikkie

Markieee! woooow lijpe verhalen he! echt te spannend! ben toch wel blij als je gewoon weer lekker hier bent ;) maar wel echt een ervaring om noooooit meer te vergeten!
ik ga weer even verder studeren en ik zie je over 6 daagjes al weer :)
kusssss van je zusje

marijke

he Markie vindt je het erg dat ik het niet erg vindt dat je zondag weer naar huis komt? Niet te geloven wat je allemaal meemaakt daar. Een schat van ervaringen neem je met je mee daar zal iedereen het over eens zijn.
Hoop dat je je laatste metingen nog kan doen, dan heb je het maximale er wel uitgehaald denk ik. Doei nog een hele fijne week, veel plezier op je afscheidsfeestje en tot zondag!!!!!!!!!!!!!

Bart

Kerel,

kijk je uit voor die krokodillen, zou btje domper zijn als je de laatste dagen nog gepakt wordt door zo'n unit!

Kijk uit naar je terugkomst, en waarschijnlijk ben ik nummer 40 in de rij, maar hoop je snel te spreken en al je verhalen first-hand te horen onder t genot van n nederlandse pint veilig op n terras.

Lotte

Mark, hoeveel levens heb jij wel niet? Wat een spannende avonturen steeds! Volgens mij heb je het maximale uit je reis gehaald, wat een ervaring he! Ben erg benieuwd naar je verhalen 'live' en de foto's!
Liefs Lot

Elly Locher

Hoi Mark,
Ik heb nooit geweten dat je om metingen te doen ook moet beschikken over koelbloedigheid en moed!
Dat mag zeker meegewogen worden in de beoordeling van de prof!
Goeie terugreis gewenst, en------ga maar snel in training!!!!!!!!!!!

Groetjes,

E.L.

Evert

Hoi Markie,

Goed dat we de verhalen achteraf pas lezen als je weer veilig terug bent op de basis! Ik moet iedere keer even slikken als weer blijkt dat een en ander toch weer net iets heftiger was dan ik dacht. Maar het blijven natuurlijke prachtige avonturen waar je volgens mij nog heel lang op kunt teren. Nu maar hopen dat ook je laatste metingen nog succesvol kunt afronden (hoewel ik daar na onze laatste SMS-contact over twijfel). We zijn trots op je! Maak er nog wat van die laatste week, vooral dat feest lijkt me erg leuk! Zie je over 5 dagen!!!

xxx

Opa & Oma van Stralen

Jammer dat dit je laatste verhaal is (behoudens wellicht nog iets uit Londen), want je epistels zijn om naar uit te kijken.
Aan de andere kant: wij verlangen er heel erg naar je weer te zien. Dat zal wel op de maandagochtend na je late aankomst op zondag zijn. Ik veronderstel dat je dan net op tijd komt.

Knul, zorg er voor dat je niet in politieke perikelen terecht komt, because: time and safety comes first!

Tot spoedig ziens.

ivo en marianne

Ha Mark,
ze houden niet op, die avonturen die jij meemaakt.Gelukkig zijn ze goed afgelopen. Sterkte nog met de metingen. We wensen je een goede reis terug. Fijn dat je er zondag weer bent.Veel groetjes van ivo en marianne

hanneli en ben

bijzonder wat je allemaal meegemaakt hebt, je hebt het boeiend beschreven, fijn dat je alle avonturen veilig doorstaan hebt, goeie reis terug

Roelf en Aletta

Hoi Mark,
Ook wij hebben met veel plezier, en af en toe een beetje medelijden met je ouders die je toch wel in spanning hebt laten zitten, je leuke verhalen gelezen. Een saaie periode is het zeker niet geweest. We hopen dat je genoeg informatie hebt om er een goed verhaal van te maken en dat je straks weer een beetje kunt wennen aan het Leidse leventje. Want hier hebben de meeste auto's wel goed werkende koplampen en is afspraak weer afspraak! Goede reis terug en tot snel.
Roelf en Aletta, ouders van Paul

Remco en Astrid

Hoi Mark,

door Schotland lees ik nu pas je bericht. Zoals vanouds doet je schrijven mij steeds glimlachen, ongelooflijk wat maak je veel mee. Ook ik ben blij dat je er weer aankomt, het heeft nu lang genoeg geduurd en zeker ook Cathelijne smacht naar je terugkomst.
Hopenlijk zijn alle metingen nog goed gekomen, sterkte met de terugreis en tot zondag.

Remco en Astrid

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!