markhegnauer.reismee.nl

Algemene indrukken

Verhaal 6: De algemene indrukken

Hallo allemaal, hier weer even een stukje op de site. Het einde van deze bijzondere reis begint in zicht te komen, en daarom schrijf ik nu even een verhaal over de indrukken die ik de afgelopen tijd heb opgedaan.

Ten eerste is het me opgevallen dat ondanks de (zeer) lage levensstandaarden waarin sommige mensen leven, het overgrote deel van de bevolking heel vrolijk en opgewekt is. Waarschijnlijk komt dat omdat Mozambique al redelijk op aan het klimmen is en de mensen een aantal jaren geleden dus in nog moeilijkere omstandigheden hebben moeten leven. Het blijft echter staan dat het grootste deel van dit land onder de armoede grens leeft en bijvoorbeeld HIV een enorm probleem oplevert. Ik heb met mensen van het rode kruis gesproken en mij werd verteld dat het besmettingspercentage in delen van Mozambique tussen de 20 en 30% ligt! Voor de minder snelle rekenaars, dat is ongeveer 1 op de 4 personen! Dat, opgeteld bij het feit dat malaria een serieus probleem vormt in grote delen van het land, maakt dat het dus ook niet gek is dat de gemiddelde levensverwachting onder de 40 jaar ligt.

Zoals gezegd, malaria vormt ook een groot probleem, en in de tijd dat ik hier ben geweest, hebben twee mensen in het gezin waar ik verblijf malaria opgelopen. Verder heb ik meerdere personen gesproken die zelf voor langere tijd in het ziekenhuis hebben gelegen, of die kennissen, vrienden of familie hebben verloren aan malaria. Het is dus toch gebleken dat het geen overbodige luxe was de juiste medicijnen mee te nemen.

Verder is de hygiënische standaard hier vrij laag. Men kent het principe van een prullenbak of toilet amper, en het is dus heel normaal dat iemand zijn behoefte doet midden op staat, of in zijn eigen tuin. Overigens is het drinkwater (mits goed gedistribueerd) wel van goede kwaliteit. Het probleem zit juist in die distributie, want meer dan eens per dag valt de druk weg, en kan (vervuild) grondwater de waterleiding binnen dringen. Het komt dan ook meer dan eens voor dat ik water in mijn emmer doe om te gaan douchen, en ik me moet afvragen of ik überhaupt wel schoner ga worden van dat water. Het water is soms zo troebel dat ik de bodem van de emmer niet kan zien en op zulke momenten sla ik mijn douche toch maar even over.

Via de douche komen we dan aan bij mijn eigen badkamer, want zoals ik in het begin schreef moest ik de eerste weken de badkamer delen met de rest van het huis. Sinds een aantal weken heb ik een privé badkamer, die ik enkel deel met kakkerlakken, kikkers, hagedissen, vrij grote spinnen en eenmaal zelfs een kleine schorpioen. Het is dus elke keer weer afwachten wat ik tegenkom als ik de deur opendoe. Verder heb ik in die badkamer een douche (die niet werkt), een toilet (zonder stortbak) en een wasbak (zonder stromend water). Er is een kraan in de badkamer die het (af en toe) doet, en zodoende kan ik dus nu mijn eigen emmer vullen om het toilet door te spoelen of om me te douchen. Maar ondanks dat, ben ik er toch erg blij mee!

Het eten hier in huis is niet echt om over naar huis te schrijven, al doe ik dat nu toch. De maaltijden bestaan hier uit: Kip of vis, kale rijst of een soort maïs pap, soms bruine bonen drab en als ontbijt brood met ei. Voor de mensen die mij water beter kennen, weten dat ik een aantal dingen echt niet lekker vind, welke zijn: maïs, bruine bonen en kale witte rijst. Kortom, het is een blijde verassing als we eens bij familie eten, want op dat soort gelegenheden wordt er vaak iets uitgebreider gekookt met onder andere krab(!), garnalen, een soort loempia's en gegrilde kip.

Iets totaal anders, maar wel erg grappig, is de staat van de auto's hier in het land. Zo had ik al verteld over de auto van Angelo en de chappa vanuit Savanne, maar er rijden nog veel meer barrels rond. Zo reden we laatst achter een bus waarvan de voorwielen zeker een meter meer naar links zaten dan de achterwielen en de bus dus letterlijk schuin over de weg reed. Ook heb ik laatst in een chappa gezeten waarvan de deur bij dichtslaan van de auto viel, waarna de 'conducteur' de deur oppakte, weer terug probeerde te duwen en de rest van de rit de deur op zijn plaats probeerde te houden.

Afgelopen week heeft Angelo een nieuwe auto gekocht, een heuse 4x4 en ik denk dat het (ongeveer) de enige auto in de wereld is die gewoon gaat rijden terwijl je de koppeling hebt ingedrukt, en die niet afslaat als je de koppeling vergeet in te drukken, en nee, het is geen automaat!

Maar dan het geen waar ik de meeste moeite mee heb (gehad), en ik heb er al over geschreven, is het ontbreken van besef van tijd. Ik vraag bijvoorbeeld elke avond hoe laat we de volgende dag naar kantoor gaan. Rond 7 uur is meestal het antwoord, maar de dag dat ik voor 9 uur (het is 10 min. Rijden) op kantoor ben moet nog steeds komen. Ander voorbeeld, terwijl ik dit zit te typen is Angelo met zijn vrouw naar de kapper. Angelo gaat echter voor een aantal dagen naar Namibie en moet zo het vliegtuig halen. De vertrektijd komt steeds dichterbij en Angelo is nog steeds niet terug. Ik ben zeer benieuwd of hij het gaat halen...

Tot slot komen de nationale verkiezingen eraan. Op 28 oktober mag iedereen naar de stembus, maar ik krijg sterk het idee dat de uitslag al wel bekend is. De zittende partij, Frelimo, houdt de touwtjes strak in handen, wat goed te zien is in ARA-centro. Omdat ARA-centro een overheidsorgaan is, wordt de directeur geacht zich in te zetten voor Frelimo. Sterker nog, wanneer hij dat niet doet, wordt hij ontslagen en is hij alles (huis, auto en baan) kwijt. De directeur is dus al voor een aantal weken niet op kantoor, maar is op campagne om 'zijn' partij te steunen. Verder zie je op het nieuws veel verkiezingsgeweld, wat vaak te maken heeft met het feit dat Frelimo geen andere partij in die regio toe wil laten. Kortom, er valt nog veel te verbeteren aan de democratie hier in Mozambique.

Nou, dat was het wel weer even voor deze keer. Volgende week zal ik wel weer een verhaal posten, met daarin de ervaringen van de metingen deze week en nog wat andere dingen. Tot snel,

Mark

Reacties

Reacties

Tijmen

Mogge,
Misschien was je het alweer vergeten hoe het hier gaat, maar ik heb vanochtend onder een warme douche gestaan, met een ham-kaas croissantje ontbeten en een straffe bak koffie! ;)
Ben benieuwd waar ik over 4 dagen in terecht kom (china).
Ach, na zo'n avontuur leer je in ieder geval de luxe van hier te waarderen, haha!
Succes nog even!

Lisa

Heb jij een ham-kaas croissantje gegeten?!?! En ik moet het doen met een bruine boterham :-( Niet iedereen hier leidt een luxe-leventje hoor Mark! Ben je dan nog helemaal niet ziek geweest? Knap zeg, onder zulke omstandigheden... En dan je vriendjes in de badkamer. Die hagedissen en kakkerlakken zou ik nog wel kunnen handelen in m'n badkamer, maar die spinnen....brrrrrr

Enniewee, ik ben benieuwd naar je stukje over je onderzoek! Tot schrijvens

XXX

Bart

Zo blijkt dat we t maar meer dan goed hebben hiero in NL. leuk verhaal weer jongen! zie je snel in NL.

Gr B.

Cath

He lief,
Je hebt een hele hoop meegemaakt en ik ben elke keer weer blij als je een stukje op je site plaatst of een mailtje stuurt, want dan weet ik tenminste zeker dat je je avonturen hebt overleefd! Het einde van je reis komt nu zeker in zicht, ik heb persoonlijk wel weer zin in je terugkomst. Nu nog even heel hard aan je onderzoek werken en misschien nog 'de Berg' op... Veel plezier nog!
Liefs XXX
ps. ik heb gewoon ontbeten met een kale rijstwafel, dus zo kan het ook! (en ja, dat was mijn eigen schuld, ik was vergeten boodschappen te doen...)
Maar ik zal ervoor zorgen dat er géén brood met ei op je wacht als je thuiskomt!

Arnoud de Ridder

Leuk verhaal Markie! We ( Maarten, Ruben en vele biertjes) hebben je gemist op 2 okt!

Tot snel in 't luxe Nederland, waar 't uiteraard regent!

marijke

hoi Markie woh wat ben ik trots op je. natuurlijk wist ik wel dat het bepaald geen luxe is geweest de afgelopen tijd maar dat het zo heftig is geweest is toch een beetje schrikken. Nooit gemopperd, de mensen in hun waarde latend en opgewekt accepterend wat er op je pad kwam, en resultaten gehaald,ik neem diep mijn petje voor je af.
we tellen de dagen hoor Mark en oma en opa ook. doei lieverd tot snel

Elly Locher

Hoi Mark,
Ik denk dat je je dit allemaal niet had voorgesteld, of had je wel een idee?
Soms moet ik echt lachen om de dingen die je vertelt, maar als je er iedere dag moet leven, is het minder humoristisch denk ik.
Je hebt vast wel gehoord hoe beroerd het met KZ-DeDan.1 gaat!!!!!!!!!!!!
Er is dus werk aan de winkel als je terug bent.

Heb nog een goeie tijd,

groetjes,

E.L.

Iris

Ik heb weer met veel plezier je verslag gelezen. Wij hadden vanochtend trouwens ook een luxe ontbijt, nl een voorleesontbijt op school ivm de start van de kinderboekenweek. De kids hadden allerlei lekkere hapjes gemaakt!
We zijn benieuwd naar de voortgang van je onderzoek. Enne over een maand of wat heb ik 4 weken een project over water, dus bij deze wil ik je alvast reserveren als gastdocent :-)
Groetjes Iris

Opa & Oma

Hallo Mark,

Jouw verhaal gelezen en genoten van je schrijfstijl. Weet je wel zeker dat je geen redacteur of zo wil worden?

Generaliserend gesproken staan er nogal wat dingen in dit en je vorige verhalen waarvan we in Nederland vaak van horen (beloftes niet nakomen, zich niet aan tijden houden en dat soort zaken), maar die door anderen stellig worden ontkend. Door jouw ervaringen word je dus ook politiek geschoold!

Knul, er zijn hier anderen die mij hier graag achter deze pc zouden willen zien vertrekken, dus:
Gegroet, nog veel plezier en graag spoedig gezond weer terug!!!
Knuffels, speciaal van Oma.

Astrid en Remco

Hé daar Mark, mooi stuk weer hoor. Moet ik benieuwd zijn naar de uitslagen van je project of moet ik maar gewoon wachten wat het je allemaal opgeleverd heb.
Het leuke van jouw schrijfstijl en je wetenswaardigheden is dat er steeds mensen weer op reageren, wat vervolgens ook weer heel erg leuk is om te lezen. Je doet dus zelfs met alleen maar schrijven goed werk.
Hier in huize van Montare verlangen we ook wel weer naar je aanwezigheid hoor.

Mark , lummel nog even volhouden en tot over een paar weekjes.

Valerie

Mark!

Hoewel jij al bijna terug gaat naar Nederland en heerlijk gaat genieten van normaal sanitair en lekker voedsel duurt het voor mij nog wel eventjes voordat k terug ben, maar hoop dat je tegen die tijd nog de energie op kan brengen om je verhalen nóg een keer te herhalen want ben wel echt benieuwd naar de 'uitgebreidere' versies en de mooie anekdotes!
Het spookhuis was helemaal top! 50 minuten lang me rotgelachen! mannen met kettingzagen, 'the ring' meisjes met hamers en een doolhof van 'dode' mensen. Helaas geen geld terug aan het eind...
Hele fijne laatste weekjes nog daar! x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!